Kanjer
Groepen
Nieuws

Albatros doet mee aan buitenlesdag

Dinsdag 11 april was het nationale buitenlesdag. En met zo’n mooi groot en groen plein deed de Albatros daar natuurlijk graag aan mee.

De hele dag kon je er kinderen zien spelen. Oh nee leren natuurlijk. Nou vooruit, spelend leren dan. Met enorm veel plezier en enthousiasme gingen de kinderen aan de slag met taal, rekenen, spelling, tekenen en natuur. De leerkrachten waren creatief geweest in het uitdenken van de lessen en dat haalde ook de creativiteit in kinderen naar boven. Zo was er een opdracht om een boom te tekenen. De kinderen keken niet alleen naar de boom, maar gingen ook voelen, meten en met elkaar in gesprek over de boom. Dat leverde dus hele andere tekeningen op dan tijdens een tekenles binnen.

Taal kun je doen aan de hand van een boek, maar natuurlijk ook gewoon aan de hand van aan bomen geprikte opdrachten. Veel leuker toch! Eerst op zoek naar de opdracht, er dan achter komen dat schrijven zonder tafel lastig is om dan vervolgens elkaars rug als tafel te gebruiken.  Zelfs de kinderen die niet zo van taal houden, hadden er plezier in. Dat schrijven op veel manieren kan bleek trouwens wel meer deze dag. Zo kun je met stoepkrijt net zo goed uit de voeten als met een vulpen. En ja inderdaad, een takje gecombineerd met een vlak stuk zand kan ook prima dienen als schrijfmateriaal.

De tafels leren, dat is niet voor ieder kind een feestje. Door uitkomsten op het plein te schrijven met stoepkrijt, met dobbelstenen de sommen te gooien en dan naar de juiste uitkomst te mogen springen wordt leren ineens speels en grappig. Op een zelfde soort manier werd er ook aan spelling gewerkt. Met stoepkrijt verscheen het alfabet op het plein. De kinderen mochten woorden spellen door steeds naar de juiste letter te springen, net zolang tot het woord helemaal gespeld was. Dat is niet alleen leuk voor degene die een de beurt is, maar ook voor de toekijkende klasgenoten, die natuurlijk heel nieuwsgierig zijn of er naar de goede letters wordt gesprongen en of de sprong groot genoeg is.

Op zo’n buitenlesdag kunnen de natuurlessen natuurlijk niet ontbreken. Zo kregen de kinderen een blad met allerlei dingen die in de natuur te vinden zijn. Gewapend met een vergrootglas gingen ze erop uit om al deze dingen te verzamelen. Met grote concentratie werd het plein afgespeurd, vondsten werden enthousiast (ja inderdaad met veel geluid) meegedeeld aan klasgenoten en uitgebreid bestudeerd.

Er is veel gelachen deze dag op het plein. En nog veel meer geleerd. Nieuwe dingen werden ontdekt en oude dingen herontdekt (je kon groep 8 zomaar weer in de zandbak vinden). Het was een zeer geslaagde dag. Op de vraag van de leerkrachten of de kinderen vaker buiten les wilden was het antwoord dan ook luid en duidelijk JA! Wees dus niet verrast als je regelmatig kinderen op het plein ziet spelen én leren.